Preskočiť na hlavný obsah

Jarné upratovanie s esenciálnymi olejmi


doTERRA esenciálne oleje majú všestranné použitie. Už som sa o tom presvedčila mnohokrát. Môžeme ich používať na podporu zdravia a imunity, pomáhajú nám prekonať ťažké obdobia, či už je to chrípková epidémia, stres v práci, alebo náročné rozhodovanie, príprava na skúšky, alebo nás bolí hlava, pomáhajú nám relaxovať aj dobiť energiou. A to nie je všetko. Esenciálne oleje môžeme využiť v kuchyni na dochucovanie jedál, sladkých dezertov či pečeného mäsa, osviežia nápoje a sú vhodnou voľbou BIO upratovania.

Kúpeľňa a plesne. 
Asi to poznáme skoro všetci, plesne milujú teplo a vlhko a pokiaľ nie ste šťastlivci s oknom v kúpeľni, už ste sa istotne s plesňami stretli. U nás najviac trpí sprchovací kút a tak našim denným spoločníkom je Savo, v pondelok popoludní mi prišla februárová zásielka od doTERRA a v nej mimo iné Lemon - esenciálny olej citrón. Nemohla som sa ho už dočkať a vyskúšať ho na plesne - odporúčaný postup je - do sklenenej fľaše naliať vodu a pridať niekoľko kvapiek Lemon EO, postriekať postihnuté oblasti a nechať pôsobiť. Po pol hodine až hodine vezmite kefku a miesto vydrhnite. Malo by to fungovať. Ešte som to nestihla vyskúšať. Čítajte ďalej a dozviete sa prečo...

Iný recept na plesne a huby v kúpeľni som našla v časopise Living od doTERRA a preložila som ho pre vás v staršom príspevku o kúpeľni TU. Vyžaduje si ocot alebo peroxid vodíka, vodu a tri esenciálne oleje - Lemon, Melaleuca, Clove. Zmiešaním všetkých prísad dostaneme bojovníka proti plesniam a hubám. Necháme pôsobiť asi hodinu a potom čistou hubkou zotrieme.  Tento čistič je vyskúšaný užívateľmi, som zvedavá, ako s ním budete spokojní vy, ak ho vyskúšate, napíšte do komentára, alebo na našu FB stránku a podeľte sa s nami o vašu skúsenosť. 

A do tretice - mnou overený skvelý tip na odstraňovanie plesní v kúpeľni. Veľa EO má práve proti plesňové a proti hubové účinky, a tak nie vždy je nutné siahnuť práve po tom overenom, môžete experimentovať. Má to niekoľko výhod. Ušetríte. Ak práve nemáte doma Lemon, nemusíte ho objednávať a čakať, namiešajte si proti plesňovú zmes z toho, čo máte doma. Pomôžete. Ak sa podelíte o svoje skúsenosti, ponúkate tým možnosť ďalším ľuďom vybrať si alternatívy... Chránite. Seba, svoju rodinu aj životné prostredie chránite od chemikálií, ktoré sa nachádzajú v komerčných čistiacich prostriedkoch. Zabavíte sa. Takéto upratovanie už nie je žiadna drina, Naopak, je to veľká zábava. Čakanie na výsledok bolo pre mňa ako experimenty kedysi v škole na hodinách chémie. Nevedela som, ako to dopadne a na moju radosť, všetko je čisté a plesne sú preč. 

Nevydržala som čakať na zásielku s Lemon EO, mala som voľný deň, a tak som si ešte doobeda namiešala proti plesňový prípravok do kúpeľne. Ak si ho chcete vyrobiť aj vy, tu je postup.

Čo budeme potrebovať:
- sklenená fľaša
- ocot
- soľ
- esenciálne oleje
- hubka
- stará zubná kefka
- handra

Ako na to:
- našla som malú sklenenú nádobu z jogurtu, nemám doma rozprašovač, ak ho máte pomôže a uľahčí vám nanášanie prípravku na postihnuté miesta v kúpeľni, 
- naliala som do nej cca 100 ml octu
- pridala som 2 PL soli - máme himalájsku, ale myslím, že postačí aj obyčajná, pôsobí totiž ako peeling na telo
- 5 kvapiek oregano, mäta, wild orange
- 10 kvapiek melaleuca

- na plesne sú veľmi účinné tieto EO Cinnamon, Oregano, Thyme, Melaleuca, Lemon, Rosemary, Wild Orange a mnohé ďalšie. Ak máte doma niektoré z nich, pokojne ich použite a skúste svoje vlastné recepty. Obrovská výhoda týchto čistiacich prostriedkov je, že nie sú agresívne, ako napríklad Savo. Nepoužila som rukavice, ruky som si ošetrila mydlom a dezinfekciou pre bábätká. Ani som ich ešte nenakrémovala, nemám ich vôbec vysušené. 

Plesne sa môžu nachádzať aj v iných častiach nášho bytu, napríklad v kuchyni okolo drezu, ak neudržiavame drez a jeho okolie dokonalé suché, časom sa aj tu môžu plesne objaviť. Teraz už ale vieme, ako sa ich zbaviť pomocou EO bezpečne a bez inhalovania toxických látok z bežných čističov. 

Mole v šatníku alebo v potravinovej skrinke.
Stáva sa to. Ani neviem odkiaľ si ich prinesieme, môžu byť v dekoráciách od mora, ale aj v potravinách. Rozšíria sa raz dva a otravujú nám život. Vieme s nimi skoncovať pomocou Levandule EO, ktorý má silné repelentné účinky proti moliam. Upratovaniu sa však nevyhneme a ložisko musíme nájsť a zlikvidovať. Keď budeme mať levanduľové vrecko v šatníku, znížime riziko, že sa mole vrátia.

Od podlahy.
Lemon EO je úžasný pri umývaní podláh. Pôsobí proti plesniam aj baktériám a ako bonus, nádherne vonia, Môžete ho pridať do bežných čistiacich prípravkov, alebo si vyrobiť domáce v BIO kvalite, na internete je nespočetné množstvo návodov a trikov ako na to. pridaním Lemon EO do vody na dlážky prevoniate celý byt. Môžete ho použiť aj pri umývaní nábytku. Dokáže odstrániť žuvačku z oblečenia a dokonca odstraňuje z mnohých povrchov farbičky a fixky. 

Nehoda na sporáku.
Pripáleniny v hrnci tiež jednoduchšie zídu s pomocou Lemon EO a navyše pohltí pachy. Použite pár kvapiek v prípravkom na riad, alebo si pripravte čistič so soľou, octom alebo peroxidom vodíka a pripálený hrniec nechajte postáť s týmto prípravkom hodinku dve a potom vydrhnite kefkou. Malo by to ísť ľahšie. Nemám to ešte odskúšané, ale priznám sa, už sa trochu teším na spálený hrniec a nový experiment :).

Postele a roztoče.
Myslíme si, že v posteli sme sami. A často sa veľmi mýlime, môžu tam s nami bývať rôzne zvieratká, ktoré nikdy nevidíme, ale škodiť vedia. Môžu spôsobovať alergie, problém s dýchaním a iné ťažkosti. S esenciálnymi olejmi sa ich vieme zbaviť. Esenciálne oleje používame vždy v sklenených fľašiach. namiešame si roztok - destilovaná voda - Bazalka - Lemon grass - po 3 kvapky na 100 ml vody. Denne alebo týždenne touto zmesou postriekať posteľ a periny. Účinné   proti roztočom, všiam, blchám. Tento návod som našla na stránkach o esenciálnych olejoch. Tiež som ho ešte nevyskúšala. O pár mesiacov sa sťahujeme a budeme mať novú spálňu. Dovtedy mám čas objednať bazalku a lemon grass, ktoré ešte vo svojej "OLEJNIČKE" nemám :). 

Poteší ma ak pridáte do komentárov alebo na FB stránku svoje skúsenosti s EO ako čističmi pre domácnosť. 

Majte krásne dni, 
ktoré sa nám konečne predlžujú 
a s radosťou sa pustite do jarného upratovania
Vaša dIva

Dôležité upozornenia
Esenciálne oleje vždy používajte podľa pokynov. Na senzitívnu a detskú pokožku ich používajte riedené. Vyhnite sa kontaktu s očami a vnútornou časťou uší a iných citlivých miest ako sú napríklad sliznice. V tehotenstve a pri kojení sa poraďte o ich použití so svojim lekárom. Používajte iba EO terapeutickej kvality. 





Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Horúce esenciálne oleje

Horúce EO alebo silice majú dôležité pravidlá použitia. Oregano Tymián Cinnamon - Škorica Clove - Klinček Cassia Ginger - Zázvor Peppermint - Mäta - u detí

Tehotenstvo a esenciálne oleje III

Tretí trimester tehotenstva je pre mňa asi najpríjemnejším obdobím. Milujem svoje guľaté telo aj napriek tomu, že váha podo mnou praská, pretože som najšťastnejší človek pod slnkom. Bábätko kope veľkú časť dňa a mne sa konečne ustálili ťažkosti, začínam pomaly s cvičením a naberám späť stratenú kondičku. Oleje mi voňajú a snažím sa ich naplno využívať. 

Rýchlovka - Bolesti hrdla a hlasiviek

Bolesti hrdla nás niekedy prekvapia doslova z minúty na minútu a dokážu pekne otráviť nejeden deň... keď s k tomu pridá strata hlasu, už je na mieste zamyslieť sa nad nevypovedanými trápeniami...  Prvá pomoc v podobe esenciálnych olejov je Lavender a Melaleuca EO . Jedna kvapka do hrdla a dve na hrdlo, šatka na krk a nechať hlasivky aj hrdlo odpočívať od slov, jedla aj nápojov. 

Balance a OnGuard - vlastná skúsenosť

Včera som absolvovala už spomínaný kurz AromaTouch techniky , a tak som  sa dostala k EO Balance a OnGuard (oba v mojej "olejničke" ešte chýbali a mala som na ne dlhšie zálusk).  Balance je zmes olejov smrek, ružové drevo, kadidlo, modrý harmanček. Táto drevitá zmes nás dokáže "zakoreniť", stabilizovať, akoby nám narástli korene. Dodá nám istotu a sebadôveru, stabilitu duševnú ale aj fyzickú. Odporúčané použitie - vmasírovať do chodidiel každé ráno pár kvapiek EO zmiešaných napr. s kokosovým olejom, pre pocit istoty. Vhodný aj na inhalovanie a to z rúk alebo difúzerom.

Tehotenstvo a esenciálne oleje IV

Dostávame sa pomaly do finále, pripravujeme sa na pôrod, balíme tašky do pôrodnice, chystáme výbavu, postieľka už je poskladaná, izbička opeknieva a skrine sa plnia voňavým miminkovským oblečením. Bruško kysne každým dňom, noci začínajú byť náročnejšie, moje pohyby  sa spomaľujú a Miškove zintenzívňujú... Niektoré ťažkosti sa s tretím trimestrom zmierňujú iné sú intenzívnejšie, alebo celkom nové... Stále je to však čarovné obdobie, ktoré si užívame a milujeme.  V mojej taške do pôrodnice nebudú chýbať esenciálne oleje. Priblížim vám ich použitie, pre viac podrobných informácií odporúčam knihu Esenciální oleje v období těhotenství, pro snazší porod a pro miminka od Stephanie Fritz . 

Ako prekonať črevnú virózu (nie len) v tehotenstve

V tehotenstve (obzvlášť ak je prvé), žena zažíva nové nepoznané pocity a strachy. Rieši stravu, vhodnú polohu v spánku, čo do seba a na seba dať a čo nie, čo v prípade choroby, bolesti, nepohody, kedy volať lekárovi a kedy nerobiť paniku... Nie je toho málo... A nie je neobvyklé, že sa "niečo" pritrafí. Strach o miminko je nová skúsenosť a každá z nás s ňou pracuje inak. Stres, panika, modrý koník, iné fóra, telefonát mame, telefonát lekárovi, nádych výdych... Ruku na srdce, hoci sme inteligentné bytosti, keď máme strach, dokážeme stratiť rozum raz dva :).  Moja čerstvá skúsenosť je o črevnej chrípke a jej relatívne ľahkom priebehu aj vďaka doTERRE.