Preskočiť na hlavný obsah

Tehotenstvo a esenciálne oleje III

Tretí trimester tehotenstva je pre mňa asi najpríjemnejším obdobím. Milujem svoje guľaté telo aj napriek tomu, že váha podo mnou praská, pretože som najšťastnejší človek pod slnkom. Bábätko kope veľkú časť dňa a mne sa konečne ustálili ťažkosti, začínam pomaly s cvičením a naberám späť stratenú kondičku. Oleje mi voňajú a snažím sa ich naplno využívať. 
Najpríjemnejšia časť dňa je olejový rituál. Používam ako základný podklad marhuľový olej od saloos.sk, do toho pridávam esenciálne oleje podľa nálady a samozrejme podľa odporúčaní o použití olejov v tehotenstve. Opatrnosť je stále na mieste a obzvlášť v treťom trimestri, kedy nechceme žiadne komplikácie v podobe predčasného pôrodu :)
Pripomeňme si oleje, ktoré doTerra v tehotenstve neodporúča. Spomínali sme ich aj v predchádzajúcich článkoch o tehotenstve. 

Ako striktne budete tieto odporúčania dodržiavať, je na vašej osobnej skúsenosti s olejmi, ja však odporúčam najmä olejovým nováčikom neexperimentovať a držať sa odporúčaní a to práve v období tretieho trimestra tehotenstva. 

Všimnite si prosím, že na obrázku sú vypísané jednoduché oleje, nevhodné pre použitie a zmesi olejov, ktoré sú v tehotenstve vhodné

Vráťme sa ale k olejovému rituálu. Je to veľmi príjemná časť dňa, najčastejšie sa jej venujem po sprche, alebo hocikedy, keď si spomeniem, napríklad, keď bábätko kope. Je to skvelý spôsob, ako nadviazať s miminkom kontakt a trošku sa s ním porozprávať. 

"Ahoj Miško, ako sa máš?" - nejak takto to celé začína, olej si vždy miešam čerstvý a len menšie množstvo, nakoľko ho používam podľa nálady. 

Keď mám melancholickú náladu, zmiešam marhuľový olej s pár kvapkami Wild Orange, je to najlepší olej na manažovanie nálady a pre mňa je to hotový zázrak, čo so mnou dokáže urobiť. Natieram si ho na bruško, stehná, zadok a prsia, okrem vône, pri pravidelnom používaní oleje môžu pomôcť s miernejším výskytom strií. No u mňa to môže byť aj genetika, keďže mamina po dvoch deťoch nemá hádam ani jednu. Vďaka mami. Pri citrusoch v letnom období nesmieme zabúdať na ich fotosenzitivitu, preto ich nepoužívame masážne minimálne 12 hodín pred slnením. K tejto téme sme bližšie hovorili TU.

Balance zmes esenciálnych olejov - olej rovnováhy používam najmä ráno a natieram ho riedený na chodidlá. K tomuto oleju môžem dodať "v jednoduchosti je krása", ak nám iný olej nenapadne, siahnime práve po Balance, krásne vyrovnáva emócie a uzemní, keď potrebujeme racionálne zvážiť situáciu, alebo nás len dostane do takej tej obyčajnej pohody... Je vhodný, keď nie sme v dobrom rozpoložení, ale aj vtedy, keď máme iba chuť na oleje... 

Frankincense, alebo kadidlo, olej pravdy, používam, keď ma prepadne pocit, že nezvládnem pôrod. Ukľudňuje ma jeho omamná vôňa. Niekedy ho používam v olejovom rituáli, inokedy si len tak privoniam k fľaške. 

Esenciálne oleje môžme používať aj v príprave na pôrod alebo pri pomoci s ťažkosťami, nevoľnosťami, bolesťami a podobne. 

Nedávno ma seklo v krčnej chrbtici. Bolesť to bola skutočne silná. Ak máte knihu Modern Essentials, môžete na konci knihy nájsť sprievodcu, ktorý je podrobnejší, ako moje obrázky k vhodnosti a nevhodnosti olejov v tehotenstve. Dozviete sa, ktoré oleje môžete použiť, ak ich menej alebo viac riedite nosným olejom. Jedným z nich je Deep Blue, zmes proti bolesti. Ten som si niekoľkokrát denne natierala riedený na krk. 

Tento atak bol počas tehotenstva už tretí, no už od druhého dňa boli bolesti výrazne miernejšie, ako v prvých dvoch prípadoch, kedy som oleje nepoužila. Bolesti celkom odozneli až po 6 dňoch, to ale pripisujem aj faktu, že som mala nariadený pokoj na lôžku a nemohla som si ani zacvičiť, ani sa veľmi hýbať. Deep Blue je aj pomocník pri iných bolestiach, napríklad hlavy, alebo keď som si presilila zápästie pri háčkovaní a pletení :). 

Ďalšie oleje, v tehotenstve veľmi vhodné sú Breathe, zmes olejov na dýchanie, takmer od začiatku tehotenstva mám plný nos. Nie som prechladnutá, ani chorá. Iba mám mierne opuchnuté sliznice a sopel. Tento problém vraj trápi množstvo nastávajúcich mamičiek a často to riešia sprejmi do nosa, tie však v tehotenstve nie sú ideálna voľba. Ku koncu tehotenstva, ako sa ochladilo sa pridali ranné bolesti hrdla. Mám ich od detstva a vraj sa jedná o alergickú reakciu. každé ráno dám do difúzera 3 kvapky tohto oleja a difúzujem ho dve hodiny. Účinok cítim takmer okamžite. Poobede a večer, keď sa mi pustí spomínaný sopel, natriem si nos olejom a pridám kvapku Breathe. je svieži a jeho vôňa pomáha a je veľmi príjemná. 

OnGuard ochranná zmes, je skvelý, keď idete medzi ľudí a to obzvlášť v tomto sychravom počasí plnom bacilov. Natrite ho riedený na chodidlá a ak vám je príjemný pokojne ho použite aj vo svojom olejovom okienku :). Ja ho natieram na chodidlá a hrudník a vždy riedený. 

Ku koncu tehotenstva sa nám môže horšie spať. Levanduľa je úplne bezpečná, rozriedenú na chodidlá pred spánkom si ju nechajte natrieť od partnera, než skončí s "masážou" možno už budete spať :). 

Na tehotenskú cukrovku pomáha Koriander, jedna kvapka pod jazyk po jedle. U mňa sa tehotenská cukrovka bohužiaľ objavila, no tento olej nepomáhal, nakoniec sme prišli na to, že na vine vysokému cukru sú intolerancie a nie cukor. Takže ťažkosti zmiernila až veľmi prísna diéta. 

Od ukončeného 36 týždňa tehotenstva je vhodné začať sa intenzívne pripravovať na pôrod po fyzickej stránke. Psychiku by sme mali mať pod kontrolou už skôr, informovanosť môže zabrániť pochybnostiam a strachom z pôrodu. Preto odporúčam každej mamičke prvorodičke absolvovanie predpôrodného kurzu. Ja som absolvovala dva :). Prvý aj s priateľom, ktorý chce byť pri pôrode a bol to kurz Hypnopôrod. Vďaka tomuto kurzu som sa celkom zbavila strachu z pôrodu.

Druhý kurz absolvujem teraz a je vedený pôrodnou asistentkou z ružinovskej nemocnice, kde budem rodiť, tu získavam cenné informácie, ako pôrody v tejto nemocnici prebiehajú, čo sa dá a čo nie, čo si treba priniesť, ako a kedy mám dýchať, tlačiť, čomu sa môžem venovať počas pôrodu a podobne. Esenciálne oleje sú v tejto nemocnici povolené (nie difúzer), čo ma veľmi potešilo. 

Kým sme ešte doma, môžeme používať oleje na masáž hrádze (mne bolo odporučené aj cvičenie s aniballom, ale je to individuálne). Tu vždy oleje riedime a môžeme použiť ktorýkoľvek z týchto olejov - Roman Chamomile, Geranium, Sandalwood, Frankincense.  Techniky masáže hrádze sa dajú nájsť na internete, alebo si nechajte poradiť od lekára, či pôrodnej asistentky.

Na zmiernenie opuchov si môžete urobiť kúpeľ, ku koncu tehotenstva by nemal byť príliš horúci. 
5 kvapiek lavender
5 kvapiek Lemon
5 kvapiek Ginger
10 kvapiek Cypress
- zmiešame s mliekom, medom, alebo soľou do kúpeľa a rozriedime v kúpeli, tu je vhodná aj asistencia partnera a jemná masáž nôh či rúk vedená od prstov smerom k väčším kĺbom.

Skvelé informácie o esenciálnych olejoch a ich použití môžete čerpať z knihy Stephanie Fritz Esenciální oleje v období těhotenství, pro snazší porod a pro miminka. Ak si ale použitím olejov nie ste istí, kontaktujte skúsenejšieho aromaterapeuta, ktorý vám poradí, v prípade pochybností používajte striktne povolené oleje. 

Dôležité upozornenia
Esenciálne oleje vždy používajte podľa pokynov. Na senzitívnu a detskú pokožku ich používajte riedené. Vyhnite sa kontaktu s očami a vnútornou časťou uší a iných citlivých miest ako sú napríklad sliznice. V tehotenstve a pri kojení sa poraďte o ich použití so svojim lekárom. Používajte iba EO terapeutickej kvality. 
 




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Horúce esenciálne oleje

Horúce EO alebo silice majú dôležité pravidlá použitia. Oregano Tymián Cinnamon - Škorica Clove - Klinček Cassia Ginger - Zázvor Peppermint - Mäta - u detí

Rýchlovka - Bolesti hrdla a hlasiviek

Bolesti hrdla nás niekedy prekvapia doslova z minúty na minútu a dokážu pekne otráviť nejeden deň... keď s k tomu pridá strata hlasu, už je na mieste zamyslieť sa nad nevypovedanými trápeniami...  Prvá pomoc v podobe esenciálnych olejov je Lavender a Melaleuca EO . Jedna kvapka do hrdla a dve na hrdlo, šatka na krk a nechať hlasivky aj hrdlo odpočívať od slov, jedla aj nápojov. 

Balance a OnGuard - vlastná skúsenosť

Včera som absolvovala už spomínaný kurz AromaTouch techniky , a tak som  sa dostala k EO Balance a OnGuard (oba v mojej "olejničke" ešte chýbali a mala som na ne dlhšie zálusk).  Balance je zmes olejov smrek, ružové drevo, kadidlo, modrý harmanček. Táto drevitá zmes nás dokáže "zakoreniť", stabilizovať, akoby nám narástli korene. Dodá nám istotu a sebadôveru, stabilitu duševnú ale aj fyzickú. Odporúčané použitie - vmasírovať do chodidiel každé ráno pár kvapiek EO zmiešaných napr. s kokosovým olejom, pre pocit istoty. Vhodný aj na inhalovanie a to z rúk alebo difúzerom.

Jarné upratovanie s esenciálnymi olejmi

doTERRA esenciálne oleje majú všestranné použitie. Už som sa o tom presvedčila mnohokrát. Môžeme ich používať na podporu zdravia a imunity, pomáhajú nám prekonať ťažké obdobia, či už je to chrípková epidémia, stres v práci, alebo náročné rozhodovanie, príprava na skúšky, alebo nás bolí hlava, pomáhajú nám relaxovať aj dobiť energiou. A to nie je všetko. Esenciálne oleje môžeme využiť v kuchyni na dochucovanie jedál, sladkých dezertov či pečeného mäsa, osviežia nápoje a sú vhodnou voľbou BIO upratovania. Kúpeľňa a plesne.  Asi to poznáme skoro všetci, plesne milujú teplo a vlhko a pokiaľ nie ste šťastlivci s oknom v kúpeľni, už ste sa istotne s plesňami stretli. U nás najviac trpí sprchovací kút a tak našim denným spoločníkom je Savo, v pondelok popoludní mi prišla februárová zásielka od doTERRA a v nej mimo iné Lemon - esenciálny olej citrón. Nemohla som sa ho už dočkať a vyskúšať ho na plesne - odporúčaný postup je - do sklenenej fľaše naliať vodu a pridať niekoľko kvapiek

Tehotenstvo a esenciálne oleje IV

Dostávame sa pomaly do finále, pripravujeme sa na pôrod, balíme tašky do pôrodnice, chystáme výbavu, postieľka už je poskladaná, izbička opeknieva a skrine sa plnia voňavým miminkovským oblečením. Bruško kysne každým dňom, noci začínajú byť náročnejšie, moje pohyby  sa spomaľujú a Miškove zintenzívňujú... Niektoré ťažkosti sa s tretím trimestrom zmierňujú iné sú intenzívnejšie, alebo celkom nové... Stále je to však čarovné obdobie, ktoré si užívame a milujeme.  V mojej taške do pôrodnice nebudú chýbať esenciálne oleje. Priblížim vám ich použitie, pre viac podrobných informácií odporúčam knihu Esenciální oleje v období těhotenství, pro snazší porod a pro miminka od Stephanie Fritz . 

Ako prekonať črevnú virózu (nie len) v tehotenstve

V tehotenstve (obzvlášť ak je prvé), žena zažíva nové nepoznané pocity a strachy. Rieši stravu, vhodnú polohu v spánku, čo do seba a na seba dať a čo nie, čo v prípade choroby, bolesti, nepohody, kedy volať lekárovi a kedy nerobiť paniku... Nie je toho málo... A nie je neobvyklé, že sa "niečo" pritrafí. Strach o miminko je nová skúsenosť a každá z nás s ňou pracuje inak. Stres, panika, modrý koník, iné fóra, telefonát mame, telefonát lekárovi, nádych výdych... Ruku na srdce, hoci sme inteligentné bytosti, keď máme strach, dokážeme stratiť rozum raz dva :).  Moja čerstvá skúsenosť je o črevnej chrípke a jej relatívne ľahkom priebehu aj vďaka doTERRE.